Je krijgt betrokken medewerkers door ze te betrekken
Nieuw organiseren, beter presteren
Nieuw organiseren is hard nodig. De toekomst laat zich niet meer voorspellen en de dagelijkse praktijk zit vol verrassingen. De enige manier om ook in de toekomst toegevoegde waarde te leveren, is ervoor zorgen dat je continu kan blijven veranderen en anticiperen. Dit betekent dat je niet langer in oude patronen en structuren kan denken. ‘Het gaat niet langer om het veranderen van de organisatie, maar om het organiseren van de verandering.’
Nieuwe structuur ontstaat gaandeweg
Vaak denken directies dat zij de nieuwe organisatiestructuur al klaar moeten hebben liggen. De kans is echter groot dat de oplossing te ver af staat van wat de praktijk nodig heeft. Het gaat er juist om dat een nieuwe structuur en alles wat daarbij hoort, ontstaat in wisselwerking met de medewerkers. Zo ontstaat gaandeweg de rit (lees: gaandeweg de verandering) een nieuwe structuur. Een die niet statisch is, maar dynamisch.
Leiderschap belangrijk
Bij nieuw organiseren wordt vaak in één adem ‘zelfsturing van teams’ genoemd. Het realiseren van zelfsturing is nooit een doel op zich. Als het doel is om van ‘oud’ naar nieuw organiseren te gaan, dan is de rol van leidinggevenden – zeker in de beginfase – cruciaal. Dagen zij medewerkers uit het beste van zichzelf te laten zien?
Nieuw organiseren begint dus niet heel groots in een vooraf vastgelegd reorganisatieplan. Maar stap voor stap in een continu (leer)proces van verbeteren en vernieuwen met de klant centraal.
Meer weten?
Over nieuw organiseren, of benieuwd hoe je dit proces van nieuw organiseren op gang brengt? Of over leiderschap en zelfsturing? Neem dan contact met ons op!